čtvrtek 3. října 2013

Stary Cmentarz Żydowski

Starý židovský hřbitov najdete ve Vratislavi na jihu města u křižovatky ulic Ślężna a Sztabowa. Dnes je oficiální součástí Wrocławského městského muzea pod názvem Muzeum Sztuki Cmentarnej (Muzeum funerálního umění). Následkem toho je řádně opečováván a opatřen pokladnou a vstupenkami. Ve čtvrtek je nicméně vstup zdarma, v sobotu je pak samozřejmě zavřeno.

V polštině se mimochodem pro židovský hřbitov poměrně běžně používá také slovo kirkut (starej dobrej krchov > něm. Kirchhof). V jidiš se údajně tohle slovo naopak nepoužívalo, preferovala se slova hebrejského původu.
/Petře JV, jestli to čteš a chceš něco dodat, směle do toho. :)/

Počasí bylo jednoduše nádherné, ostré slunce a říjnové modré nebe tvořily zvláštní kontrapunkt ke starému, malebně se rozpadajícímu hřbitovu. Při focení to však mělo své stinné (respektivě naopak přeexponované) stránky, pročež prosím omluvte kvalitu obrazové přílohy.

Na místo jsem dorazila v pravé poledne, které jsem skoro ani neslyšela odbíjet. Nejbližší kostel je pěkně daleko, je to už přeci jenom řídce zastavěná periferie. Byla jsem tam úplně sama a mohla si v klidu projít všechny cestičky. Hřbitov není velký, při pečlivém zkoumání jsem na něm strávila hodinu.

A teď už nášup fotek. :) Před prohlížením připomínám, že se jedná o německý židovský hřbitov, nikoli polský. V roce 1943 zde bylo pohřbívání ukončeno, v roce 1945 se tu dokonce střílelo během bojů o Festung Breslau (na náhrobcích jsou místy vidět díry po kulkách).

Vstup od uličky Zaułek Ferdynanda Lassalle

U vstupu je nejstarší a zatím nejméně upravená část hřbitova. Kus dál jsou náhrobky větší a méně zarostlé.






Tady přecházíme do části hřbitova, kde jsou honosnější hrobky.

 


Tady mě zaujalo, že paní byla praprababičkou...

Tato hrobka je jediné místo, kde jsem našla něco z poválečné doby.

Možná to není na fotce čitelné: ty bílé nápisy jsou připomínky deportovaných členů rodiny.

Žádné komentáře:

Okomentovat